Методична скарбничка




Конспект відкритого інтегрованого заняття на тему: «Скарби народної творчості»
Мета: поглибити знання дітей по українську народну творчість (пісні, казки, прислів’я та приказки, ігри, загадки, скоромовки, тощо); розвивати в дітей пізнавальний інтерес до української фольклорної спадщини; продовжувати  вчити дітей чітко відповідати на запитання; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словник вихованців, виховувати  шанобливе ставлення до народної творчості; розвивати логічне мислення.
Матеріал: аудіоапаратура, торба для народної гри, ілюстрація до скоромовки.
                                                  Хід заняття:
                                             Розпочинається заняття бесідою.
-Діти! Сьогодні ми продовжимо з вами розмову про рідну вкраїнську землю та наш народ. І поговоримо ми про українську народну творчість. А для цього я запрошую вас у цікаву мандрівку. Як відомо, у стародавні часи не було ані швидких автомобілів, ані стрімких літаків. На чому ж пересувалися тоді люди?
Отже, хай наш килимок перетвориться на чарівний візок. Вирушаймо!
                           Діти сідають на килимку,звучить українська народна музика.
Гей, приїхав гурт маляток,
У містечко Загадок.
Будуть наші дитятка
Тут відгадувать …
Українські загадки -  маленькі перлини народної творчості. Вони навчають нас міркувати, бути більш уважними, кмітливими. Хто загадку відгадає, той усе на світі знає. Ну ж бо, малята, хто з вас краще  вміє народні загадки  відгадувати?Зараз перевіримо.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги.
Наганяю холоди
Води сковую в льоди,
В дружбі я з дітьми всіма
Здогадались? Я…(зима)
Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (дерева)
Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться – кожен скривиться. (сонце)
Я падаю на ваші хати,
Я білий, білий, волохатий,
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…(сніг)
Голодна мукає – сита жує,
Всім дітям молоко дає. (корова)
Молодці! Загадки бувають про пори року, явища природи, різні тварини, рослини і предмети. Може, ще хтось знає якусь загадку? Хай загадає її товаришам.
Діти загадують загадки, які знають.
А тепер вирушаємо  далі!
Звучить весела українська музика.
Український народ склав не лише багато цікавих загадок. У нашій народній скарбниці багато влучних висловів, коротеньких, але повчальних за змістом. Зараз ми якраз  прибули на хутірець прислів’їв та приказок. Чи добре  ви їх знаєте?              
Дидактична гра «Докажи прислів’я»
Читаю дітям прислів’я. Діти повинні доказати останнє слово у них.
Книга вчить, як на світі…(жить).
Хліб - всьому…(голова).
Тихше їдеш – далі…(будеш).
У дитини болить пальчик, а у мами…(серце).
Не брудни криниці, бо схочеш…(водиці).
Поспішиш – людей…(насмішиш).
Хай лютий лютує, а вже весну…(чує).
Хочеш їсти калачі - не сиди на…(печі).
А зараз, діти  ми під’їжджаємо до хатинки старого діда-казкаря.
                      На дошці з'являється зображення діді-казкаря  
Дідусь радий  бачити нас, він запитує чи знаєте ви українські народні казки? Які народні казки ви знаєте? Молодці. Що перемагає в українських казках: добро чи зло? Який  кінець мають всі казки? Чого вчать українські казки?
Дідусь підготував для вас завдання, яке ми зараз виконаємо.
                    Дидактична гра «З якої казки я ці слова?»
1.«- Гуси , гуси, гусенята!               2.«-Ой, у лиски  новий двір
  Візьміть мене на крилята                   Та чотири дочки на вибір,
 Та понесіть до батенька,                    П'ятий синок - Пилипок .
 А в батенька – їсти й пити,                Вийди, лисе, подивися:
 Ще й хороше походити!»                   Чи хороше я граю?»

3.«-Ох не ріж мене, дідусю, я тобі і гусей, і курей принесу!»

4 «-Кізонько моя мила, чи ти пила чи ти їла?
 -Ні, дідусю, я не пила і не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку»
5. «Мишенята тільки й знають, що танцюють і співають. А півник встане раненько, всіх піснею розбудить та й до роботи береться»
-Що ми скажемо дідусеві за це завдання?

-Наші пращури полюбляли гратися у різні народні ігри. Народні ігри  - не лише  розвага. Вони допомагають зростати дружними та спритними. В одну із них ми зараз пограємо.
   Фізкультхвилинка
Проводиться рухлива народна гра «Котилася торба» (під українську веселу музику)
Після гри діти сідають збираються на килимку. Показую дітям ілюстрацію до скоромовки і вимовляю її слова.
Ходить квочка коло кілочка.
Водить діточок коло квіточок.
Чи легко проказати слова цього віршика? Чому? Скоромовки також складав здавна український народ.  Як ви гадаєте, навіщо нам скоромовки? Спробуйте без помилок повторити слова цієї скоромовки.
Діти виконують завдання. Спочатку промовляють повільно, а потім в більш швидкому темпі.
-Бачите, яка велика українська народна спадщина! Але душею українського народу є, безумовно пісня. Пісні звеселяють наше серце, допомагають у скрутні часи, розвеселяють. Наш народ – дуже співучий. Пісня супроводжує нас усе життя. Скажіть, яку першу пісню чує дитина від матінки?
-Давайте ж пам’ятати  перлини народної мудрості, шанувати і ніколи не забувати їх. А на закінчення нашої мандрівки давайте виконаємо добре відому  всім українську народну колискову пісню «Котику сіренький»
Заняття закінчується.


«Пoдoрoж у країну казoк»

Мета: закріпити з дітьми зміст вивчених казок; вчити відтворювати його слoвами самої казки, пpавильно називати героїв. Формувати вміння відповідати на запитання за змістом казки.
Матеріал: лялька Таня, іграшкове кермо, шапочка для водія, елементи костюмів героїв казок «Колобок», «Ріпка», «Котик і Півник».
Хід заняття:
Лялька Таня зустрічає дітей і запрошує їх у мандрівку до Країни казок. Діти сідають в «автобус». Водій дає сигнал, «автобус» рушає.
Вихователь оголошує пеpшу зупинку –«Загадочку»: – Ось і перша наша зупинкa, вона називається «Загадочка». Тут вам, діти, треба буде відгадати кілька загадок, а потім поїдемо далі. Загадуватиме лялька Таня: «Стрибає прудко, морквинку хрумка». – Вихoдить дитина-Зайчик.
– Хто це? Що любить їсти зайчик? Пoчастуємо його (діти частують зайчика морквою, він дякує).
«Прийшла вона із довгим віником на бeсіду із нашим півником. Схопила півня на обід тa й замела мітлою слід». – Входить дівчинка-Лисичка, наспівуючи: «Ля-ля-ля...»
– А це хто? Як кажуть про лисичку? (вона хитра). “Круглий, свіжий і рум’яний, я тільки що із печі. Втік від діда, втік від баби, втечу й від малечі”. – Входить хлопчик-Колобок, діти впізнають його, вітаються з ним.
– Тепер пригадайте: в якій казці зустрічаються ці персонажі? Давайте запросимо їх подорожувати разом з нaми (діти ввічливо запрошують гостей сідати в автобус).
Друга зупинка – «Зустріч із Феєю». З'являється казкова Фея: – Я, діти, добра чарівниця Фея і знаю, куди ви їдете, адже Феї знають усе, що діється у світі. Але у Країну казок потрапити нелегко. Вам треба буде подолати ряд перешкод і показати, які ви дружні, сміливі, добрі, розумні.
Ось вaм клубочок ниток: куди він покотиться, туди й ідіть.
Діти дякують, Фея зникає. Вихователь з лялькою Танею кидають клубок. Ось і перeшкоди на шляху: діти переходять через «болото», перестрибують через “струмoк”.
Чути спів пташок (у запису). Вихователь запитує дітей:
– Де це ми з вами спинилися? (у лісі) Тут гарно, як у казці. А ось і наша знайома Фея.
Фея вітає дітей у Країні казок і запрошує зустрітися з улюбленими казковими героями. Входять Котик і Півник.
– З якої казки прийшли ці двоє? (з казки «Про Котика і Півника»). Пам'ятаєте: «Зажурився Котик, взяв бандурку й молоток та й пішов співати в Лиски біля хати. Навіщо Котик брав молоток? Що він співав? Кого шукав?» (слова казки промовляє одна дитина, інші відповідають на запитання вихователя).
Фея повідомляє дітям, що й інші герої казок хочуть зустрітися з ними, але спочатку треба відгадати, звідки вoни: «На городі виростала, сили набирала, а потім і достигла, великою стала. Давайте тоді всіх гукати, що час її із землі рвати» («Ріпка»).
– От і настав час прощатися. Дружба, доброта, сміливість допомогли нам подолати перешкоди й потрапити до Країни казок.
Лялька Таня висловлює задоволення з того, що в неї з’явилися нові друзі – діти з молодшої групи, що побувала з ними на гостинах у героїв улюблених казок. Вихователь запрошує всіх до хороводу дружби. Потім діти прощаються з Феєю, сідають в «автобус» і пoвертаються до дoшкільного закладу.

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ: "В ГОСТЯХ У КАЗКИ"
Мета: продовжувати розвивати художньо-мовленнєву діяльність дітей в комбінації з іншими видами творчості: музичною, літературно-мовленнєвою, театралізованою широко використовуючи усну народну творчість. Продовжувати вчити дітей складати казку по-новому, спільно вирішувати проблемні питання. Придумувати, складати поширене речення, закінчувати початі. Збагатити словник прикметниками, новими словами, складеними самими дітьми. Активізувати мислення з допомогою проблемних завдань та вправ. Удосконалювати творче відтворення імітаційних рухів та емоційних станів персонажів в процесі драматизації. Розвивати творчу уяву, здатність фантазувати. Виховувати уважність, бажання допомогти.
                                                                 Хід заняття
І. Організаційний момент.
Вихователь:
Відкладіть yci ви справи ,
Балачки свої, забави,
Сядьте зручно всі, будь ласка,
Надіслала лист нам казка.
Вихователь читає лист:
«СВІТОМ казки мандрувати я запрошую ycix,
Буде вам усім цікаво, будуть жарти, буде сміх .
Станете чарівниками, знайдете ви глек добра,
Тож вci очi закривайте i у казку вирушайте
- А ви любите казки??? А як ви думаєте, де можна побачити казку? ( в кінотеатрі, по телевізору, в театрі, по комп’ютері)
- А що таке театр? ( велика, красива будівля, де виступають артисти)
- Які види театрів ви знаєте?(пальчиковий, тіньовий, ляльковий, театр рукавичок, театр маріонеток,магнітний театр)
- А ви, діти, знаєте, хто працює в театрі? ( гардеробниця, касир, артисти, гримери, режисери, костюмери)
- Малята,  а якщо ви прийдете в театр дивитися казку - ким ви там будете? (глядачами). А як треба поводитися в театрі??(відповіді).  Ви такі молодці, діти!!!
- Так багато знаєте про театр, а давайте з вами і правда відправимося в театр, дізнаємося, яка ж казка там сьогодні йде!
ІІ. Основна частина.
Вихователь: Діти, подивіться, скільки ляльок з різних казок. З яких казок прийшли ці герої?
 Діти: «Лисичка-сестричка та сірий вовк», «Солом’яний бичок», «Кирило   Кожум’яка» тощо.
Дидактична вправа «Добрийзлий»
Вихователь. Я буду називати героїв, а ви будете показувати мімікою, який цей герой добрий, злий, здивований, засмучений, і потім поясніть чому ви так вважаєте.
Мета: прищеплювати навички пояснювального мовлення.
Діти.
Коза-Дереза — зла, вона кривдила героїв казки.
Кривенька качечка — добра, вона турбувалася про старих людей, допомагала їм.
Фізкультхвилинка
У темному лісі є хатинка - діти крокують
Варто задом наперед - діти повертаються
У цій хатинці є старенька - Погрожують пальцем
Бабуся Яга живе - погрожують пальцем іншої руки
Ніс гачком, - показують пальчиком
Очі великі - показують 
Немов жарини горять- похитують головою
Ух, яка сердита! - біг на місці
Дибки волосся стоїть -руки вгору
Вихователь.  Давайте розкажемо нову казку. Мабуть, наша казка сьогодні буде злою чи доброю? Як буде починатися наша казка?
Діти. «Жили собі», «Одного разу ….», «Жили-були Дід та Баба…» «В деякому царстві…»
Вихователь:
А допоможе нам ось цей чарівний клубочок. Давайте встанемо  промовимо такі чарівні слова і відправимось у подорож у казку за клубочком:
«Ти котись, котись клубочок,
Попереду у лісочок.
Покажи малятам нашим
Як у казочку попасти».
Про кого ж нам придумати казочку?
Вихователь: Давайте я почну казочку. В одному невеликому містечку жили були Дід та Баба. Жили вони на дев’ятому поверсі великого будинку. А разом з ними жив Колобок. Одного разу, коли дідусь та бабуся пішли у справах, Колобок викотився на балкон та й стрибнув вниз - на асфальтовану доріжку. Піднявся Колобок на бочок, оглянув себе та й каже: «Тепер я не Колобок, а коржик» - та й побіг до лісу і прямо в наш ліс.
Давайте придумаємо, що було далі.
(Діти придумують героїв та сюжет казки).
Коли у дітей виникають труднощі з продовженням казки, вихователь вводить свого героя.
Діти складають казку.
ІІІ. Підсумок 
Назвіть свої улюблені казки.
• Чим вони вам подобаються?
• А чому вчать казки?
Ось і закінчилась наша подорож. Ви сьогодні всі старалися і були просто молодці.
  
 «Маленька дівчинка»
                
Мета: Розвивати: в діток уяву, пам’ять мовлення, фонематичний слух,
мислення, фантазію, творчість.
Виховувати: Дисциплінованість,  почуття підтримки товариша, та
Дружби, любов до театралізованої діяльності.
Дати дітям поняття про різні види театрів використовуваних в ДНЗ під час театралізації казок, а також познайомити з особливостями  роботи в театрі, розказати що в театрі на сцені (за ширмою) працюють артисти, а в залі глядачі. Розвивати креативність під час показу дітьми лялькового театру «Теремок».
Обладнання: Різні види театрів: «Театр на столі», «Пальчиковий театр», «Театр на фланелографі», «Театр силуетних картинок», «Театр Рукавичок»,
«Тіньовий театр», Лялька маріонетка, Лялька топотушка, Набір  іграшок для лялькового театру до казки «Теремок», Ширма висотою 1метр 20 см.
ХІД ТЕАТРАЛІЗОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Вихователь: –Дітки, що ви дуже любите слухати?
–Казочки !
–А чи багато казочок ви знаєте? Зараз ми перевіримо.
– Сидить півник на печі
   Їсть смачненькі калачі
   Ось лисичка прибігає
   Півника мерщій хапає
   Біжить котик рятувати
   В лиски півника забрати. 
Відповідь дітей – казочка «Котик та півник»
–Я– бичок – землячок
  Солом’яний у мене бочок
  Із соломи дід зробив
  Бік смолою засмолив
Відповідь дітей «Солом’яний бичок»
На городі виростала
Сили набиралась
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати
А цю казку, діти, ви встигли відгадати?
Казка «Ріпка»
Ой набридло на віконці
Все на сонечку сидіти
Я візьму і покочуся
Щоб побачити весь світ.
Казка «Колобок»
– Дітки, а ви знаєте що про цікаві казочки можна не тільки дізнаватися з книжок, чи телебачення, казочки можна побачити в театрі. Існує багато видів театрів, які ми використовуємо для показу казочок.
Наприклад: (Вихователь показує фрагменти різних театрів і розповідає).
« Театр силуетних картинок»
Герої в такому театрі зображені в вигляді силуетів, і їх можна виставляти на фланелографі.
«Театр картинок на фланелографі»
В такому театрі  на картинках зображені сюжети з казки і автор розповідаючи казку виставляє їх по порядку.
«Настільний театр», це театр картинки якого виставляються на столі ,і я знаю що ви дуже любите в нього гратися.
« Театр рукавичок», всі герої виготовляються з рукавичок і дуже цікаво одягаються на руку.
«Пальчиковий театр» всі герої виготовляються маленькими і одягаються на пальчик.
В театрі також часто використовуються ляльки:
Ляльки Маріонетки. – Такі ляльки вміють красиво рухатись,  відкривають ротик, якщо є крильця дуже гарно можна показати як вони літають т. інш. (показую декілька ляльок маріонеток.
Ляльки топотушки. – (Викликається одна дитина і демонструється дітям, як  цією іграшкою можна керувати)
– Дітки вам сподобалось як танцює ця лялька?
– Так, дуже
– Дітки ще багато ляльок,та різних предметів можна використовувати для розігрування казок і ми обов’язково будемо з вами з ними знайомитись.
– А сьогодні у мене для вас сюрприз ,ми переглянемо ляльковий театр і показувати нам його будуть не дорослі, а ваші однолітки. Скажіть мені дітки, як називають тих людей  які показують казку?
– Артисти!
Вірно.
–А як називають тих хто сидить в залі , дивиться казочку?
– Глядачі.
– Вірно.
Ну що ж Артисти займайте свої місця, за ширмою, готуйтесь до показу казки.
– А вас малята я хочу запитати  ось що, коли ми читаємо книжку то крім розмови героїв  чиї слова ми чуємо?
– Слова автора!
– Вірно. А ось в театрі слова автора  озвучує ведуча і сьогодні ведучою в нас буде Анютка.
 Наші артисти вже  приготувалися, казка починається.
Діти переглядають ляльковий театр «Теремок», плескають. Артисти після закінчися вистави вклоняються.
Вихователь пояснює, що казочка добре закінчилась,ведмідь допоміг збудувати новий будинок звірятам і в доказ цього вихователь показує велику картинку з зображенням теремка, де всі герої уже поселилися на своїх поверхах.
  Підводиться підсумок ,  вихователь задає  запитання по даній темі.


Комментариев нет:

Отправить комментарий